تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024

سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

  • کد خبر : 4436
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

گروه بین الملل: مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه شد.
این قطعنامه غیر الزام آور با ۱۵۳ رای موافق در مقابل ۱۰ رای مخالف به تصویب رسید. ۲۳ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند.قطعنامه پیشنهادی مصر در حالی در مجمع عمومی به تصویب رسید که پیش‌نویس مشابهی چند روز پیش در شورای امنیت با وتوی دولت آمریکا از تصویب بازماند.آمریکا، اسرائیل، اتریش، جمهوری چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی،‌ پاپوآ گینه‌نو و پاراگوئه به این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند.
هرچند این قطعنامه غیر الزام آور است، اما با توجه به رای مثبت دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، این قطعنامه بیانگر دیدگاه جهانی نسبت به این جنگ است.لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، قبل از رأی گیری در خصوص این پیش‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که جنبه‌هایی از این قطعنامه وجود دارد که ایالات متحده از آنها حمایت می‌کند، از جمله ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت وخیم انسانی در غزه، حفاظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها.
رای‌گیری درباره این پیش‌نویس به در خواست قطر و موریتانی انجام شد. این دو کشور خواستار برگزاری جلسه اضطراری مجمع عمومی و رای‌گیری کشورهای عضو سازمان ملل در خصوص جنگ غزه شده بودند.ساعاتی پیش از این رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هشدار داد که اسرائیل در حال از دست دادن حمایت‌ها در سراسر جهان است.
در همین حال گیلاد ارادن، سفیر اسرائیل٬  در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی که یک پوستر در دست گرفته بود، خطاب به حاضران گفت: «آتش‌بس تنها به مثابه تضمین بقای حماس» است.او با تروریستی خواندن حماس تاکید کرد که این گروه  خود را «به نابودی اسرائیل و یهودیان» متعهد می‌داند.
روی پوستری که گیلاد ارادن در دست داشت، نوشته شده بود: «برای آتش‌بس با یحیی سنوار [رهبر حماس] به این شماره تلفن همراه غزه تماس بگیرید.»
همچنین ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل  از رای قاطع مجمع این سازمان برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه استقبال کرد و آن را «روزی تاریخی» خواند.ریاض منصور گفت: «رای امروز مجمع عمومی پیام قوی ارسال کرد و این یک روز تاریخی بود. وظیفه جمعی ما این است که به این راه ادامه دهیم تا زمانی که شاهد پایان خشونت و جنگ علیه مردم خود باشیم».

 ۴۰ هزار ساختمان‌ در غزه تخریب یا آسیب دیده است
براساس برآورد سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه ، نزدیک به ۴۰ هزار ساختمان یا حدود ۱۸ درصد از تمام سازه‌های نوار غزه در حملات اسرائیل آسیب دیده یا ویران شده است.
به‌دنبال حمله غافلگیرانه و بی‌سابقه گروه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) که دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، ارتش اسرائیل حملات به غزه را آغاز کرد. در حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه، یعنی ۸۵ درصد کل جمعیت نوار غزه، در اثر این جنگ از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.
طبق این گزارش، به ساختمان‌ها در مناطق شمال غزه بیشترین آسیب وارد شده است.

 هشت سرباز اسرائیل  در غزه کشته شدند
ارتش اسرائیل بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که هشت سرباز این کشور در عملیات زمینی در غزه کشته شدند.
طبق این گزارش، شمار تلفات نیروهای نظامی اسرائیل از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه به ۱۱۳ کشته رسید. همچنین گفته می‌شود سه سرباز اسرائیلی نیز روز سه‌شنبه به شدت مجروح شدند.
ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که چهار ناو جدید خود را «برای اولین‌بار به دریای سرخ» اعزام کرده است.
اسرائیل در حالی این ناوهای خود را به دریای سرخ اعزام کرده است که پیشتر حوثی‌های‌ یمن به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داده بود اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.حوثی‌ها در همین زمینه در آخرین اعتراض خود به بمباران غزه توسط اسرائیل،یک نفتکش تجاری نروژی را در دریای سرخ هدف قرار دادند.
مالک این نفتکش نروژی گفت این کشتی هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد و «به صورت آزمایشی» توسط اجاره‌کنندگان برای ارسال مرسوله از بندر اشدود خارج شده است.
با وجود این، مدیریت شرکتی که مالک این کشتی است اعلام کرده که «با توصیه مشاوران امنیتی» تا زمانی که کشتی و خدمه آن در آب‌های امن قرار نگیرند از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری خواهد کرد.

 اسرائیل تزریق آب دریا به تونل‌های حماس را آغاز کرد
روزنامه «وال‌استریت جورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که ارتش اسرائیل تزریق آب دریا به مجموعه تونل‌های زیرزمینی مورد استفاده گروه حماس در نوار غزه را آغاز کرده است.برخی مقام‌های دولت جو بایدن گفته‌اند این کار به نابودی تونل‌های حماس که اسرائیل می‌گوید محل نگهداری گروگان‌ها و همچنین مخفیگاه اعضای این گروه و انبار مهمات آن است، کمک می‌کند.
وال‌استریت جورنال نوشته است برخی مقام‌های دیگر دولت آمریکا نگرانی خود را از به خطر افتادن منابع آب آشامیدنی نوار غزه بر اثر این اقدام ارتش اسرائیل ابراز کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز گفته که ارتش اسرائیل هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است. هرچند پیش از این گزارش‌هایی درباره قصد این کشور برای پمپاژ آب دریا به تونل‌های زیرزمینی غزه منتشر شده بود.

 دولت اسرائیل راه حل دو کشوری را نمی‌خواهد
رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید دولت اسرائیل با راه حل دو کشوری برای فلسطین مخالف است و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست تا کابینه خود را «تغییر» دهد.
جو بایدن با اشاره به  نتانیاهو و دولت راست افراطی او گفت که این محافظه‌کارترین دولت تاریخ اسرائیل است و آن‌ها «باید تصمیم سختی بگیرند». رئیس‌جمهور آمریکا افزود اسرائیل در حال از دست دادن حمایت‌ها در سراسر جهان است و نخست‌وزیر این کشور «باید دولت اسرائیل را تقویت کرده و تغییر دهد تا راه حلی بلندمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا کند». بایدن در مراسم  کاخ سفید به مناسبت عید یهودی حانوکا هشدار مشابهی درباره حمایت جهانی از اسرائیل داده بود.او خطاب به مهمانان گفت: «ما باید مراقب باشیم. آن‌ها باید مراقب باشند. افکار عمومی کل جهان می‌تواند یک‌شبه تغییر کند، ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.»پیش از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که تشکیل دولت فلسطینی در کنار اسرائیل «تنها راه حل» برای این منازعه است.آمریکا پس از آغاز حملات اسرائیل به غزه خواستار آن شده بود که این باریکه توسط تشکیلات خودگران فلسطین اداره شود. این پیشنهاد با استقبال اپوزیسیون اسرائیل همراه شد.در همین زمینه، بنیامین نتانیاهو پس از گفتگو با بایدن گفت که بر سر دوران «پس از حماس» میان متحدان اسرائیل «اختلاف» وجود دارد. نخست‌وزیر اسرائیل گفت امیدوار است «در این‌جا به توافق برسیم»، اما با اشاره به توافق‌نامه‌ صلح ۱۹۹۳ که میان اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل و یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در ایالات متحده امضا شد، قول داد «اشتباه اسلو» را تکرار نکند.

لینک کوتاه : https://khooshkhabar.com/?p=4436

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.