تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024

پزشکیان: دانش باید منجر به حل مشکلات مردم شود

  • کد خبر : 19077
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
پزشکیان: دانش باید منجر به حل مشکلات مردم شود

رئیس جمهور در آیین معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانش باید منجر به حل مشکلات مردم شود، از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش که مسئولیت آموزش کشور را بر عهده دارند، درخواست میکنم تا افرادی تربیت کنند که بتوانند درد جامعه را حل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مراسم تکریم و معارفه محمدعلی زلفی گل و حسین سیمایی صراف وزرای قدیم و جدید علوم با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز پنجشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد.مسعودپزشکیان رئیس جمهور در آیین معارفه وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: دانش باید منجر به حل مشکلات مردم شود.وی افزود: از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش که مسئولیت آموزش کشور را بر عهده دارند، درخواست میکنم تا افرادی تربیت کنند که بتوانند درد جامعه را حل کنند.رئیس جمهور تاکید کرد: این همه دانشگاه را برای چه می خواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟ جوانان خوب و پاک و بی گناه کشور را می آوریم ۴ سال ۱۰ سال وادارشان می کنیم درس بخوانند وقتی از دانشگاه بیرون می آید می گوییم کار نداریم اصلا به تو نیاز نداریم؛ تو که به من نیاز نداشتی، چرا علم مرا تلف کردی؟ چرا ۱۰ سال عمر و زندگی مرا در این مسیر حرکت دادی؟وی افزود: من کلاس سوم دبیرستان بودم می خواستم انتخاب رشته کنم رفتم هنرستان می گفتند نرو کار نیست من می گفتم مگر می شود در این کشور رشته ای تأسیس کنند ولی نتوانم در آن کار کنم؟ مگر آنهایی که آن بالا نشسته اند، نمی دانند نباید مرا بیخود آموزش دهند؟ اما هر چه قد ر جلوتر آمدم دیدم خیلی راحت آدم را وادار می کنند که درس بخواند و مدرک بگیرد و بعد بگویند کاری با تو نداریم؛ این مشکل اصلی ماست.
وی بخشی از مشکلات موجود در کشور را ناشی از نوع نگاه به موضوعات دانست و گفت: آموزش باید از کلاس درس به درون جامعه برود و مشکل مردم را حل کند.پزشکیان تاکید کرد: در دانشگاهها جوان تربیت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم نخبه تربیت کرده‌ایم؛ اما چند درصد از نخبه‌های ما در این مملکت می‌مانند؟ چرا نمی‌مانند؟ چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند؟رئیس جمهور علت اصلی این مشکل را ناشی از مشکلات نظام آموزشی کشور دانست و گفت:‌ در بحث‌های آموزشی بحثی به عنوان آموزش برای توانمندسازی وجود دارد که بر اساس آن باید آموزشی به افراد داده شود که شخص توانمند شود و این اصل برای همه رشته ها کاربرد دارد.وی افزود: مشکل مملکت را نخبه و عالم می‌تواند حل کند اما نخبه‌ای که معتقد باشد برای حل مشکل مردم کشورش درس خوانده است؛ نه اینکه قهر کند. عالمانی را تربیت کنیم که ذهنشان برای حل مشکلات جامعه به کار گرفته شود.پزشکیان در ادامه با بیان اینکه باید برای بهبود سیستم آموزشی پنج مهارت را در دستور کار قرار داد، اظهار داشت: قدم اول این است که بتوانند با هم کار کنند، قدم دوم اینکه ارتباطات بدانند و دیگر اینکه حل مسئله را بدانند تا اگر مشکل پیش آمد، بتوانند حل کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: مشکلی که ما داریم این است که یا راه حل علمی را نمی دانیم یا می دانیم و مهارتش را نداریم یا هم می دانیم و هم مهارت را داریم ولی دلمان نمی خواهد برایش کاری بکنیم و به آن بپردازیم.ویدر ادامه از استادان دانشگاه خواست برای وفاق ملی و به کارگیری نیروی انسانی و اینکه چگونه افراد نخبه و توانمند را احصا کنیم، به دولت کمک کنند.پزشکیان گفت: به دنبال این هستیم که چگونه گروهی از دانشمندان و اساتید ابزار و چارچوب مدیریتی ارایه کنند تا بر اساس آن افراد شایسته را انتخاب کنیم نه اینکه انتخاب یا کنار گذاشتن افراد بر اساس جناح و دسته و نگرش و یا مرد و زن بودن افراد باشد.
لینک کوتاه : https://khooshkhabar.com/?p=19077

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.