تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024

یک میلیون قطعه زمین برای مسکن روستایی تامین شد

  • کد خبر : 16751
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
یک میلیون قطعه زمین برای مسکن روستایی تامین شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲ میزان ۸۰۰ هزار زمین برای مردم در روستاها تامین شده بود اما اکنون یک میلیون قطعه مسکن در یک سال گذشته تامین شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ نشست خبری مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در محل وزارت راه و شهرسازی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.در ابتدای این نشست بذرپاش با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم اظهار داشت: از ابتدای فعالیت بنده دو کلان‌پروژه نهضت ملی مسکن و ایران‌راه در دستور کار بود و ما باید این طرح‌ها را به پیش می‌رفتیم.وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ دیدگاه در ارتباط مداخله دولت در مسئله مسکن وجود دارد که ما قائل به مداخله حداکثری بودیم. ما در سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ مطابق آمار مرکز آمار و بانک مرکزی شاهد رشد منفی در بخش مسکن بودیم.وی افزود: ما در سال جاری به رشد ۷ درصدی در بخش مسکن رسیدیم که موید جهش ساخت و ساز است.بذرپاش گفت: هم‌اکنون بیش از ۲.۶میلیون مسکن در مدل‌های مختلف در حال ساخت است. در حوزه شهری بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین در اختیار ساخت مسکن قرار گرفته و ۵۰ هزار هکتار دیگر هم در دستور کار است.وزیر راه و شهرسازی گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲ ۸۰۰ هزار زمین برای مردم در روستاها تامین شده بود اما اکنون یک میلیون قطعه مسکن در یک سال گذشته تامین شد.عضو کابینه دولت سیزدهم به تامین زمین ۱.۱ میلیون واحد مسکونی در دوره مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در نهضت ملی مسکن برای ۱.۹ میلیون مسکن در اراضی شهری زمین تامین شده است.بذرپاش گفت: این مقایسه نهضت ملی مسکن با مسکن مهر به عنوان یک پروژه بزرگ ملی است، نه مقایسه با دولت قبل چون دولت قبل به نساختن مسکن افتخار می‌کرد.

خرید و فروش به سامانه خودنویس اضافه شد‌

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم ما متوسط هر سال ۴۷ هزار پروانه ساخت در بافت فرسوده صادر می‌شد اما این عدد در دولت سیزدهم به ۹۴ هزار پروانه در سال رسید. در بخش نوسازی بافت روستایی هم تقریبا دو برابر عملمرد نسبت به دولت قبل به ثبت رسید.بذرپاش گفت: سقف اجاره‌بها برای هر سال به صورت متوسط ۲۵ درصد برای کل کشور رسید و اگر استانداران در انجام این قانون اهمال کنند، با سازوکار سختگیرانه مواجه خواهند شد.وزیر راه و شهرسازی به کاهش تورم نقطه به نقطه مسکن به ۹.۷ درصد اشاره کرد و گفت: مشخص شد که اگر عرضه زمین در دستور کار قرار گیرد، شاهد کاهش قیمت مسکن در کشور خواهیم بود.وی ادامه داد: عقد قرارداد خرید و فروش هم به قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس اضافه شد که نقش مهمی در ساماندهی بازار مسکن با حذف واسطه‌ها دارد.بذرپاش گفت: بیش از ۳۲۰ میلیاردتومان جریکه تعزیراتی برای مشاورین املاک متخلف توسط نهادهای نظارتی در نظر گرفته و ابلاغ شد.بذرپاش بیان کرد: نتیجه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی ۱۸۰هزار مسکن به بازار عرضه شد و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت.وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۴۰ هزار مسکن مهر باقی‌مانده در این دولت بدون دریافت ریالی از مردم و بانک‌ها تکمیل شد و مابقی تا پایان امسال تمام خواهد شد.وی افزود: ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع مولدسازی وزارت راه برای تکمیل بخش مسکن در دستور کار قرار گرفت که بزرگترین پروژه مولدسازی کشور است.
بذرپاش گفت: در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت خارجی شکسته شد و به ۱۷.۷ میلیون رسید که اتفاق بسیار مبارک است. ۱۴.۷ میلیون تن از این عدد برای ترانزیت جاده‌ای تعلق داشت.وی ادامه داد: این شاخص از اول سال ۱۴۰۳ تا ۳۰ تیر به ۷.۴ میلیون تن رسیده و ترانزیت جاده‌ای ۷۰ درصد رشد کرده است. اگر این مسیر ادامه پیدا کند رشد از ۲۲ میلیون تن خواهد گذشت.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کریدور شرقی چابهار به سرخس گفت: این پروژه هم اکنون در بیست جبهه کاری در حال فعالیت است و امیدواریم به سرعت تکمیل شود و قطعه شمالی تا سال ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.وی تاکید کرد: ما از پروژه اختلافی زنگزور با طرح کردوری ارس رسیدیم که فرآیند اجرایی آن آغاز شده و عملیات تملک به انتها رسیده است.بذرپاش بیان کرد: ما با تکمیل ۳.۸ هزار کیلومتر آزادراه میزان این نوع راه در کشور را به ۴۸ هزار کیلومتر ثبت کرده است. از ابتدای دولت ۱۹۰۰ نقطه حادثه‌خیز رفع شده است که اثرات آن در کاهش تصادفات مشخص است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور ۲۸.۵میلیون اچتن افزایش پیدا کرد و در بخش مسافر دریایی هم به رشد ۴۲درصد را ثبت کردیم.وی ادامه داد: حدود ۴۲ درصد رشد جابه‌جایی مسافر داخل داشتیم و در بخش بین‌الملل حدود ۷۶۰ درصد رشد کردیم که بخشی از آن راجع‌ به گردشگری زیارتی است.
لینک کوتاه : https://khooshkhabar.com/?p=16751

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.