تاریخ : جمعه, ۴ آبان , ۱۴۰۳ Friday, 25 October , 2024

مهر امسال کمبود معلم نخواهیم داشت/ ۹۰ درصد معلمان رتبه بندی شده اند

  • کد خبر : 17480
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
مهر امسال کمبود معلم نخواهیم داشت/ ۹۰ درصد معلمان رتبه بندی شده اند

نصر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: برای این موضوع باید ساز و کار قانونی شفاف تعیین شود که آن نیز خارج از وظیفه اداره کل بوده و باید وزارت آموزش و پروش در این رابطه تصمیم بگیرد، بهترین بستر برای تسهیل این امر انجمن اولیا و مربیان است و اگر قانون در این رابطه صریح باشد جلوی سو استفاده ها گرفته می شود.

به گزارش نصر،”مسعود سعادتی” با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.
وی در ابتدای این جلسه با اشاره به سیمای کلی آموزش و پروش استان گفت: بیش از 43 هزار نفر پرسنل و بیش از6 هزار مدرسه، هزار و 400 مدرسه غیردولتی و مابقی دولتی در مجموعه آموزش و پرورش استان وجود دارد؛ سهم پذیرش دانش آموزان غیر دولتی 20 درصد است. (20 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل اند).

ضعف قانون در مسئله اخذ وجه حین ثبت نام در مدارس
سعادتی در پاسخ به دریافت وجه در ثبت نام دانش آموزان علی رغم اینکه توسط مسئولین ممنوع اعلام شده است، توضیح داد: صادقانه عرض می کنم، این موضوع مسئله صفر و صدی نیست و نیازمند یک فرهنگ سازی است و این نیز نیازمند برخی قوانین است.
وی ادامه داد: قانون به صراحت در دو مورد نسبت به این موضوع پرداخته است که اولی ممنوعیت اجباری دریافت پول و دوم ممنوعیت پول حین ثبت نام است؛ که سرویس مدرسه، هزینه کتاب، لباس و بیمه از جمله هزینه هایی هستند که اولیا نسبت به پرداخت آن موظف است.سعادتی گفت: در هیچ جای قانون نیامده است که خانواده ها نمی توانند به مدرسه کمک نکنند! نه تنها چنین ممنوعیتی نیست بلکه دیگر قوانین خانواده ها را تشویق می کند تا در کنار مدارس باشند و به آموزش و پرورش کمک کنند، در تمام دنیا خانواده ها در کنار مدرسه اند و بخشی از امورات مدرسه توسط خانواده ها حل می شود، در برخی از آن ها دریافت وجه نقد ممنوع بوده و به جای آن کالا یا خدمات گرفته می شود.
وی توضیح داد: متاسفانه این موضوع طی 20 سال اخیر به یک چالش تبدیل شده و مسئولین ذی ربط در رسانه ها اعلام کرده اند که دریافت وجه ممنوع و غیرقانونی بوده اما خلاف آن صورت گرفته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: برای این موضوع باید ساز و کار قانونی شفاف تعیین شود که آن نیز خارج از وظیفه اداره کل بوده و باید وزارت آموزش و پروش در این رابطه تصمیم بگیرد، بهترین بستر برای تسهیل این امر انجمن اولیا و مربیان است و اگر قانون در این رابطه صریح باشد جلوی سو استفاده ها گرفته می شود.
وی اضافه کرد: هیچ ممنوعیتی وجود ندارد که اگر والدینی برای ثبت نام کمک هزینه پرداخت نکند ثبت نام صورت نگیرد، در ثبت نام میان پایه ها برای تمامی مدارس اعلام کرده ایم که نیازی به حضور اولیا برای ثبت نام وجود نداشته و مدرسه باید راسا خود اقدام کند، در مقطع ابتدایی بالای 95 درصد ثبت نامی ها توسط خود مدارس صورت گرفته و دیگر مقاطع نیز صورت می گیرد.از طرفی هر گونه تقاضای دریافت وجه برای کارنامه و … توسط مدرسه غیرقانونی است.

ثبت نام سرویس مدارس از طریق سامانه سپند
وی در ادامه در پاسخ به این که آیا مدارس می توانند هزینه شهریه سرویس را از اولیا دریافت کنند، گفت: از امسال نیز مدیر مدرسه نمی تواند برای سرویس مدرسه از والدین شهریه بگیرد، ثبت نام سرویس از سامانه سپند به آدرس(https://irtusepand.ir/) توسط اولیا و متولی سرویس شهرداری ها بوده و مدیر مدرسه هماهنگی ها را انجام خواهد داد.

لباس مدارس زیر یک میلیون تومان است
سعادتی گفت: در رابطه با لباس های دانش آموزی (دختر و پسر) رنج قیمتی لباس ها زیر یک میلیون تومان است و فروشگاه ها توسط انجمن اولیا و مربیان به والدین برای خرید معرفی می شود، تعین قیمت گذاری توسط اتحادیه صورت گرفته است، بخشی از امورات مدرسه علی رغم سرانه ها که در دولت شهید رئیسی سه برابر شده و تمامی نیاز ها را رفع نمی کند، نوسازی دربسیاری از موارد ورود داشته و امورات جاری را انجام داده است.
مهر امسال کمبود معلم نخواهیم داشت
مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به کمبود معلم در مهر ماه سال گذشته گفت: در آموزش و پرورش نیاز بر اساس ساعت درس و در ابتدایی بر اساس کلاس و تعداد کلاس است (در مقطع متوسط بصورت ساعت است) این که امروز آموزش و پرورش با انبوهی از نیرو های بازنشسته روبرو است واقعیت دارد و این چندین سال قبل پیشبینی شده بود.
وی تاکید کرد: امسال از نظر مدیریت کلاس در سال تحصیلی جدید مطمئنا کمبودی نخواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد هیچ کلاسی خالی از معلم باشد، امسال تقریبا نزدیک 3 هزار و 500 سهمیه برای استخدام جدید داده شده است که از این بین حدود هزار نفر بصورت قطعی پذیرفته شده اند و این تعداد رو به افزایش است.

90 درصد معلمین رتبه بندی شده است
وی سپس به موضوع رتبه بندی معلمین پرداخت و گفت: رتبه بندی حقوق معلمان با دو هدف تعیین شده است؛ تقریبا رتبه بندی برای اکثر معلمان اکنون صورت می گیرد، تمامی معلمینی که نسبت به رتبه بندی خود اعتراض داشتند رتبه های آن دسته نیز اصلاح و در کل اکنون 90 درصد معلمین رتبه بندی شده است.

30 درصد فضای های موجود استان نیازمند بازسازی است
وی در بخش دیگری با بیان کمبود مدارس در سطح استان به شهر سهند اشاره کرد و گفت: برابر ماده 18 قانون شورای عالی آموزش و پرورش در هر شهرکی که بیش از 200 واحد احداث شود باید یک مدرسه ساخته شود، در شهر سهند نیز در حوزه مدارس موفق عمل شده و برابر ماده 18 قانون فوق سهند به عنوان یکی از شهر هایی است که برابر همین قانون عمل کرده است.
سعادتی تاکید کرد: فضای آموزشی شهر تبریز نیازمند بازنگری بوده و در این راستا نیازمند شتاب در ساخت و ساز مدارس هستیم، امسال شرط قبلی که باید خیر بصورت صد در صد در ساخت مدرسه اعلام آمادگی کند را برداشته و امکان مشارکت خیرین را دادیم و اکنون خیرین می‌توانند بصورت مشارکتی نیز در ساخت مدارس کمک کنند، حدود 30 درصد فضای های موجود استان نیازمند بازسازی است که این میزان غیرایمن نبوده و تنها نیازمند بازسازی و بهسازی است، برای اولین بار در دولت سیزدهم میانگین سرانه ساخت مدرسه در استان چند صدم افزایش داشته است و تاکنون سرانه آموزشی کمتر از میانگین کشوری بود.
وی سپس به آمار مدارس کانکسی در سطح استان پرداخت و گفت: مدارس کانکسی در کل استان در مجموع 300 مورد است که از این آمار صد مورد بصورت کامل کانکسی است؛ در مصوبه سفر ریاست جمهوری مصوب شد تا تعداد مدارسی که دانش آموزان آن ها بیش از 10 نفر است جمع آوری و اقدام به ساخت ساختمان فیزیکی شود؛ این نوع مدارس در استان 65 مورد بوده است که این 65 مدرسه در مهر ماه امسال در مدرسه جدید و ساختمان مدرسه مشغول به تحصیل خواهند شد.

متوسط شهریه ها در استان بین 14.5 میلیون الی 50 میلیون تومان است
سعادتی به نجومی بودن شهریه برخی از مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: شهریه مدارس غیردولتی در تبریز امسال بازنگری و ساماندهی شده است، شهریه در مدارس غیردولتی دو بخش شهریه و فوق برنامه است که فوق برنامه ها توسط خود مدارس پیشنهاد می شود، متوسط شهریه ها در استان بین 14.5 میلیون الی 50 میلیون تومان است که رقم 50 میلیون چند مدرسه است که این رقم را کاهش خواهیم داد و میانگین استان زیر 20 میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: از نظر میانگین شهریه در بین استان ها رتبه دهم را داریم و 9 استان شهریه بالاتری نسبت به آذربایجان شرقی دارند.
وی در پایان به یکی از اصلی ترین چالش های آموزش و پررش استان پرداخت و توضیح داد: کیفیت آموزش باید افزایش یابد، از نظر نتایج آزمون نهایی در کل کشور سبز کمرنگ هستیم و نیازمند نمرات بالاتری هستیم.

لینک کوتاه : https://khooshkhabar.com/?p=17480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.