تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024

‌پاسخ محیط زیست به شایعات ‌برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه؛ تکذیب می‌ کنیم

  • کد خبر : 5646
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
‌پاسخ محیط زیست به شایعات ‌برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه؛ تکذیب می‌ کنیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت : تنها ماده معدنی که از بستر دریاچه ارومیه برداشت می شود نمک خشک است و شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از این دریاچه صحت ندارد.

 سعید شهند ‌در پاسخ به این سئوال که آیا از سطح دریاچه ارومیه لیتیوم برداشت می‌شود‌؟ اظهار داشت: دریاچه ارومیه به عنوان یک منبع غنی نمک در دنیا شناخته می‌شود که بعد از بحرالمیت دومین دریاچه شور جهان است و در شرایط اکولوژیکی و عادی آن در هر لیتر از آب دریاچه 450 گرم نمک وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: برآوردهای صورت گرفته حاکی از وجود بیش از 6 میلیارد تن نمک در این دریاچه است و مرجع تخصصی در زمینه مواد معدنی این دریاچه سازمان صنعت و معدن استان است که سال گذشته طی نامه ای رسمی به سازمان محیط زیست اعلام کرده اند که در دریاچه ارومیه لیتیوم وجود ندارد و لذا شایعات مبنی بر برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه، صحت نداشته و تصاویر مربوط به برداشت ها که در سطح فضای مجازی منتشر شده است مربوط به برداشت نمک خشک است.
وی ادامه داد: برداشت نمک خشک با مجوز و نظارت سازمان صمت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌گیرد و این موضوع اتفاق جدیدی نیست و این برداشت ها از سالیان گذشته و دور و به اقتضای شرایط دریاچه، در بخش های مختلفی از آن وجود داشته است که در راستای تامین نیاز صنایع کشور و بخشی از آن نیز برای استفاده شهرداری‌ها و راهدارخانه‌ها بهره‌برداری می‌شود.
مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه برداشت نمک هیچگونه تهدید و آسیبی به اکوسیستم دریاچه ارومیه و شرایط زیست محیطی آن ندارد، بیان کرد: مطابق نظر کارشناسان و متخصصان امر مناطق خاصی برای برداشت نمک خشک دریاچه ارومیه تعیین شده و برداشت در این محل ها مطابق ضوابط زیست محیطی انجام می شود و هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و از مردم عزیز استان درخواست داریم که از برخورد های احساسی در خصوص موضوعات زیست محیطی خصوصا دریاچه ارومیه پرهیز کنند و به شایعات و مطالب بی پایه و اساس در این خصوص توجه نکنند.
لینک کوتاه : https://khooshkhabar.com/?p=5646

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.